Åter......


Soluppgång över Medelhavet...
......hemma i the Lakehouse....
Åter hemma i vardagen.....

Vi har haft en skön vecka i Spanien, det var 27 år å 2 mån sen jag var där sist.
Det var Jan -91 å italienskan låg i magen som en liiiiten bula 💕
Vi har haft en osannolik tur med vädret trots den tidiga visiten så vi är bruna å fina.

Tyvärr har vi båda varit rätt risiga å "dåliga", jag på vägen ner dit å på sambon bröt det ut på onsdagen så han var rätt vissen tors-fre.
Hela veckan innan så drogs jag med förkylningssymptom, ömma halsmandlar, lätt snuva å en tilltagande tung huvudvärk.
Vi åkte ju till syrran i Lund på söndagen å jag var rätt risig där.
Hon tryckte till mig en förpackning Enchinagard som jag började tugga i mig.
Flygresan på måndagen var hemsk.....
Jag brukar gilla att flyga men det blev en mardröm, tung i huvudet innan å så det varierade trycket när dom gick upp å ner.

Vi anlände till lägenheten sent på kvällen, taxin släppte av oss på fel nr.....suck...
Vi fick själva leta reda på rätt nummer å då var jag helt slut efter den långa dagen.
Lägenheten var lyxig, med både generös terrass å stor takterrass med utsikt över Medelhavet.

På tisdagen fick vi leta reda på en Supermercadona så vi fick tag på frukostmat, sen gick vi en promenad för att utforska omgivningen.
Men som jag visste innan, det var ftf vintersäsong så det fanns inte mycket.
Gata efter gata låg öde, alla jalusier å galler var neddragna, nån enstaka hantverkare som jobbade bara.
Nere på strandpromenaden vid havet var det lite mer rörelse men det fanns EN affär öppen å 4-5 restauranger å ett glasscafé.
Så det var rätt ödsligt där.....

Onsdagen var det strålande sol men jäädrans vad det stormade......puh....
Lite kyliga vindar av å till gjorde att tröjan åkte på å av mellan varven.
Men fötterna har iaf badat i Medelhavet 😉



På onsdagsnatten regnade det, hela tors förmiddag var det mulet men sen kom SOLEN....
Vi hade en skön eftermiddag på takterassen å sen vände vindarna.
De kyliga vindarna vi hade tis-ons kväll blev sydliga å ljumma...

Fredagen var fantastisk, 22-23C å strålande sol men ett sånt stormande....puh...
Solade på terrassen, en promenad längs havslinjen  å bara mådde gott !!
Vi hade tapasafton på en tapasbar på kvällen, dom hade suveränt god mat !!!

På lördagen var det ännu varmare å vi behövde vi mer nässpray så vi cyklade in till närmaste tätort, Pilar de la Horadada å där fanns ju lite butiker för shopping, apotek, cafeér å lite annat.
Men att cykla på andras cyklar som många använder är ju förenat med livsfara.
När man dessutom upptäcker att det saknas fotbroms när man väl börjat cykla är ingen höjdare.

Väl hemma igen så gick vi upp på takterassen å solade å hade det skönt.
Men då hade vi varit ute från strax innan 10 till 16.30 så man var rätt mör av sol å blåst.
Vi gick till en restaurang, tog en pizza å en öl.
Det var väldigt, väääääldigt längesen en pizza å en öl smakade så gott !!!!
Fantastiskt frasiga å goda pizzor å Heineken på fat till det.
Vi satt t o m ute å åt den kvällen, det var alldeles ljummet ute....

Då hade ytterligare en liten butik öppnat å en till glassbar så det är ju på gång.
På flera ställen stod det "Open 29th March..", fanns flera som jag kallar för håliväggenrestauranger å barer så sommarsäsongen börjar väl i månadsskifte mars-april.

Söndagen var lite mer "sådär", förvisso soligt på förmiddagen men mina armar fick lite för mycket sol på lördagen med cyklingen (man känner inte solen när det blåser så mycket)  å sen ligga på takterrassen så jag fick ha långärmad tshirt på mig.
På eftermiddagen så blev himlen gråsvart å det kom några regnstänk.
Jag gick lite in å ut, på eftermiddagen fick vi ju städa lägenheten, tog toaletterna när vi duschat.
Gick en sista runda nere vid havet men då hade vinden vänt igen å det var kyligare.

Hemresan igår blev lång men vi hade otroligt flyt med tiderna.
Taxin hämtade oss kl 5, var på flyget kl 6 å checkade in väskorna.
Vi lyfte 8.42, 7 min efter utsatt tid å landade 25 min innan vi skulle.
Efter bagage å inköp av tågbiljett så hade vi 3 min till ett tåg över till Lund.
Vi ilade som illrar nerför rullbandet å slängde oss ombord.
5 min väntan på bussen till syrran, fick lite käk av gubben hennes å sen åkte vi hem.
Packade upp det nödvändigaste igår å idag har jag tagit resten efter jobbet.

Jag åker gärna tillbaka dit men lite senare på säsongen, nu hade vi inte en susning om vad som väntade.
Vi har inte varit särskilt aktiva med utflykter men vi var ju rätt risiga i början å sen fanns det inga förbindelser utan man var tvungen att ta sig till Pilar de la Horadada för att ta sig vidare,
Vi hade nog tänkt cykla betydligt mer men cyklarna var ju "sådär", växlarna hoppade ur ibland osv så vi tog dom bara när vi behövde.
Vi är inga festprissar å nåt uteliv fanns inte så tidigt så det var tur att vi hade svenska tv-kanaler denna gången så vi såg ju Mello-finalen bl a.
En skön å vilsam vecka var det men nu är vardagen tillbaka med att streta för sin försörjning.....

Lite bilder från Torre de la Horadada...




 Här skulle man bo, 40 m från Medelhavet.....


 Innergården vid lägenheten

HA EN SKÖN KVÄLL !!!






Kommentarer

Populära inlägg