Ruskvädret...


......... drog in igår förmiddag precis som förutspått.
Det var hårda vindar å regnet vräkte på tidvis.
Idag är det än så länge rätt fint väder även om än blåsigt, t o m lite sol mellan varven, får väl se hur det utvecklar sig.
Jag gillar lite "stökigt" väder, då känns det att man lever iaf...

Gårdagen då??
Vaknade med ont i halsen å en sinnessjuk huvudvärk å ledvärk.
Messade min arbetsgivare om läget å han tyckte jag kunde vara hemma idag å vila när vi kan hitta en ersättare så att jag orkar jobba imorrn när det är värre med den saken å så blev det.
Allt gick i slowmotion igår men jag är ju funtad som så att är jag hemma försöker jag få nåt vettigt gjort även om jag är sjuk.
Så jag dammade av sovrummet å sen satte jag på rödbetorna på spisen.
Har jag nu köpt hem det så fick jag försöka göra det oxå.
Å andra sidan är det inte så mycket, jobb, det sköter sig självt utom att skala dom varma å sen skiva dom å lägga i burkar.
Men aldrig att jag köper  färdiga i affären, stenhårda å smakar ingenting.....
Men visst, jag fick lägga mig på soffan en timme efter det, låg lite på gränsen till feber.

Skulle ju ha lagat gös i söndags men orken fanns inte så det fick bli måndagsmiddag istället.
Å det var jättegott även om aptiten var dålig, hade säkert smakat än bättre om jag varit helt frisk.
Skar gösen i lagom portionsbitar, saltade å kryddade med citronpeppar.
La mjöl i en djup tallrik, gafflade ihop ett ägg i en annan djup tallrik.
Rev parmesanost på en flat tallrik å sen gör man en vanlig dubbelpanering.
Vänd först i mjöl, sen i ägg å sist i den rivna parmesanen.
Stek i smör-rapsolja, inte för varmt så osten bränns tills fisken är klar.
Servera med fluffigt potatismos å gröna ärter.


Inlagda rödbetor.
 2 kg rödbetor
Koka rödbetorna i vatten tills dom nästan är färdiga.
Häll av rödbetorna i durkslag å låt svalna av lite.
Skala rödbetorna å lägg på ett fat så länge.

Koka upp:
1 L vatten
2 dl matättika 12%
5 dl socker
½ msk salt
 ca 20 hela nejlikor
ca 15 vitpepparkorn
Hel, skalad pepparrot i skivor

När det kokat upp så lägg i rödbetorna å koka dom helt klara.
Sätt in glasburkar i ugnen 125C i ca 15 min så blir dom steriliserade.
Ta ut en burk i taget, skiva rödbetorna å varva med pepparroten.
När burkarna är fyllda så koka upp lagen igen å häll het över rödbetorna å förslut med locken direkt.

Jag får se till att komma ut idag å få lite frisk luft.
Så mycket som orken tillåter iaf.....
Men jag får väl börja med att ta mig upp ur soffan å klä på mig.....

HA EN BRA DAG !!!





Kommentarer

Populära inlägg