Halva Mars........





......har passerat å nu e våren igång 😊
Ett fantastiskt vårväder idag, strålande sol å blå himmel...
Ingen kunde väl knappast undgå att märka att det stormade nåt helt sanslöst igår..
Vår "gatupratare" (el parkeringspratare får man kalla det här) gav sig iväg på vift igår i stormen.
Jag hörde ett hiskeligt brak innan jag hunnit öppna å tittade ut.
Då hade den farit iväg, träffat en stor, hög blomkruka utanför Maxi's dörrar å slagit kull den.
Gatuprataren var totalt demolerad men en jäkla tur den inte träffade nån människa, det kunde gått illa.
Å några flaggor hängde jag inte heller ut.
Sist det stormade så hiskeligt fick jag jaga en flaggjävel långt bortom Maxis dörrar när den lossnade så dom fick stanna inne. 
Det blev "Den vilda jakten på den förrymda flaggan.." 😊

Käre sambon fyllde år igår men så mycket firande blev det inte.
Har ju inte träffat honom i vaket tillstånd sen i mån förmiddag förrän nu imorse men vi får ta det imorrn kväll.
Har inte en aning om vad vi ska äta för gott imorrn kväll, har för många ideér i huvudet, får se vad det blir till slut.

Idag är det ett år sen jag började i fiskaffären...... 
Några dagar tidigare hade jag varit inne å köpt strömming till varsin sillamacka åt oss när jag bara sådär frågade tjejen som jobbade om hon visste om dom behövde hjälp.
Å faktiskt, det behövde dom.......
Jag kom dit tidigt på förmiddagen, lätt febrig å gräsligt ont i halsen men det gick.
Så jag var inte direkt i toppform när jag började jobba men det gick.
Det var ju bara att gå in å börja jobba, jag hade ju gjort det förut.
Största hindret var innan jag hittade allt, fick rutin på handhavandet, visste var sakerna fanns å jobbet flöt lätt.
Tog ungf 3 veckor att nöta in det, innan det "släppte" sen har det bara flutit på...

Å idag, ett år senare, har jag ett FAST JOBB på HELTID !!!
I dagarna här (ca 26e-27e) så är det ÅTTA år sen mitt senaste, fasta heltidsjobb upphörde....
Det var när jag slutade på macken i Köpingsvik, sen dess har jag inte haft ett fast heltidsjobb.
Hade jag vetat det skulle ta ÅTTA ÅR innan jag skulle få nästa fasta heltidsjobb så hade man nog gett upp direkt...

Tänk så mycket som hänt under dessa år.......
Haft suveräna arbetsplatser som campingbutiken på Ekerum å fruktansvärda arbetsplatser med ångestladdad vantrivsel, allt för att skrapa ihop pengar...
Känslan att "duga i brist på annat" för att bli anställd, att hålla käft å ta skit man inte gjort sig förtjänt av.
Arbetsgivare som visar en sida utåt å en heeeeeelt annan bakom kulisserna...
Arbetsgivare som vill utnyttja personal å system så mycket dom kan för så lite lön som möjligt....
Att hela hösten, vintern å våren inte kunna göra nåt för man inte har råd å sommartid var man tvungen att jobba så mycket man kunde för att få ihop så mycket pengar som möjligt på den korta tid som var.
Fick vara glad om man kom iväg på nån dans i månaden å utnyttja alla gratisevenemang som fanns under sommaren för att få lite nöje.
Den bottenlösa sorg å ångest som slog mig för snart 5 år sen när A gick bort men man överlever det oxå..

Har varit utförsäkrad 2 ggr under dessa år men lyckats komma igen.
Så mycket ångest över pengar för att det skulle räcka ihop.
Jag har haft tur att ha mina föräldrar som hjälpt mig, arma de som inte har det...
Jag hade varit skuldsatt över öronen el bott i ett tält i skogen sen flera år tillbaka om dom inte kunnat hjälpa mig.
Men det har ju bara gått till det nödvändigaste, ibland kunde jag inte ens köpa en veckotidning under flera veckor, jag bara existerade.... 😔
En sån isande ensamhet att fb var enda sällskapet å vännerna där.
Det var den livlinan jag hade då, den som säger att fb är ytlig skit har aldrig varit ensam...

Åtta års ovisshet är över, i förra veckan gick jag över till ett fast heltidsjobb.
Jag stortrivs på jobbet, jag får jobba med mat, kundkontakt å har en kalasbra arbetsgivare.
Bra å roliga jobbarkompisar så det är perfekt !!
Att få en stadig lön, veta ungf vad man får ut varje månad är helt otroligt !!
Slippa pressen att jaga timmar, sno åt sig så många man bara kunde för man vet inte när man blev erbjuden nästa gång.
Står på paus nu från sjukhuset ett tag, får se hur länge jag kan göra det men tanken är ju att jag har ett fast heltidsjobb nu.

Pengarna räcker å det blir lite över..
Att kunna sticka till ungarna lite om dom behöver som alltid mina gjort..
Resan om 4 v är betald, pengar är växlade så det behöver jag inte tänka på..
Känslan är helt fantastisk..... 💗
Å dessutom en underbar sambo å förlovad, livet är gott nu 💕

Så ikväll ska jag baka en tårta å ta med till jobbet imorrn.
Blir en kombinerad födelsedagstårta för sambon å 1 års tårta på jobbet.

Var iskall när jag kom hem igår kväll.
Gjorde en kopp varm choklad å tog några skorpor till det.
Kollade lite på tv å så vaknade jag kl 23.45 !!
Bara att släpa sig in till sängen å fortsätta sova..

Vaknade imorse strax efter halv 6 med en avskyvärd huvudvärk.... 😔 
Hade svårt att somna om, den dunkade intensivt..
Upp å kissa sjuttielva gånger kändes det som, allmänt stökig å orolig morgon så ingen ro å vila.
Ska försöka vila en liten stund nu, sen är det att byta om å åka jobba eftermiddag idag.
Heldag 11 tim imorrn å lör till kl 15.
Kan kanske bli dans till Blender i Ljungby på lör kväll, inte helt omöjligt !!

 HA EN BRA DAG !!!













Kommentarer

Populära inlägg