Du gamla, du fria......





Ja, idag Ă€r det Sveriges Nationaldag 😊
TyvÀrr tycker jag vi Àr rÀtt dÄliga pÄ att fira, nÄn "viktig" person talar, nÄn sjunger nÄt Ä sÄ Àr det över.
Det börjar vÀl Àndra sig som tur Àr, det Àr bara att se pÄ vÄrt grannland i vÀster, Norge.
DÀr dom gÄr man ur huse för att fira syttende mai (ingen aning om hur det stavas pÄ norska..)
Å lite skrĂ€mmande hur fĂ„ svenskar som vet VARFÖR vi firar vid en  rundfrĂ„gning i tv's nyheterna.

VÄrt Kungapar har gÀstat VÀxjö idag, först Kosta Ä sen inne i Linnéparken.
TyvÀrr kom vi inte dit men sÄ Àr det.
Vi Äkte ut till Biltema dÄ det alltid Àr biltrÀff dÀr ute denna dag,.
Klubben har alltid uppvisning av bugg, boogi-woogi, Lindy Hop Ă„ Rock´n´roll.
SM i dans gick ju gĂ„ngna helgen i Kalmar Ă„ ett av vĂ„ra par kom 4a i klassen Bugg +35.
Vi har Àven en fd svensk mÀstarinna i bugg i klubben sÄ det Àr kul med framgÄngarna.

Vad Àr det man sÀger??
Flest wunderbaums nĂ€r man dör vinner 😜

 Vidare till Harald Nyborg, en dansk lĂ„gpriskedja.
Å se pĂ„ tusan, dĂ€r hittade vi en ny cykel Ă„t mig 😊
Gammaldags modell i en uuuuuuuunderbar pĂ€ronsplittgrön fĂ€rg 💓
Jag frĂ„gade snubben i kassan om den oxĂ„ hĂ„ller i 35 Ă„r men njaaaaaÀÀÀe.........det kunde han inte riktigt lova 😉
Det enda som stör lite i mina ögon Àr den hiskeligt gröna cykelkorgen, den kunde ju varit lite mer diskret men visst, jag hittar ju den utan problem i ett cykelstÀll.


Nu har vi Ă€tit  middag, torskfilĂ© i folie, nypotatis, lĂ€ttkokt, smörslungad sparris.
Ett glas vitt till det, J.P Chenet, friskt Ä gott Àr det.
Lite glass Ä jordgubbar ska vi oxÄ ha till Nationaldagsfirandet pÄ tv.

Å sĂ„ fick vi fira lite att vi varit sambo i TVÅ ÅR !!!
IgÄr var det 2 Är sen jag packade bilen med det nödvÀndigaste Ä blev deltidssmÄlÀnning.
Numer heltidssmÄlÀnning Àven om jag har lÀgenheten kvar.
Vi bara tittade pĂ„ varann i förrgĂ„r, TVÅ ÅR liksom???!!!!
VART har dom 2 Ären tagit vÀgen???!!

Imorrn blir det jobb 2-3 tim, sen ska danspinglan B Ă„ jag Ă„ka till Kosta.
Dels ska jag se om jag hittar nÄt till lill-loppan som studentpresent, jag vet vad som finns hÀr hemma nu.
Tog en runda inne pÄ GS igÄr Ä kollade av utbudet.
Å sĂ„ kan det vara kul med en utflykt, det Ă€r ju inte sĂ„ lĂ„ngt dit, finns sĂ„ otroligt mycket annat dĂ€r.

Men nu ska jag avsluta med en fantastiskt vacker text av Alf Robertsson:
Mitt land......
RapsfÀlt, Glömminge...
Jag Àr en kran i Göteborgs frihamn en disig morgon,
och jag Àr en kyrkbÄt vid Siljans strand.
Jag Àr figuren Rosenbom i flottans Karlskrona,
och jag Àr BohuslÀns karga stenar och sand.

Jag Àr RiddarfjÀrdens klarblÄ vatten,
och jag Àr busstationen pÄ torget i Söderhamn.
Jag Àr Kungsgatans blixtrande ljus om natten,
och jag Àr alla blommorna i Roslagens famn.

Jag Àr Vingas salta friska vÀstvind,
och jag Àr HÀlsinglands trollska susande skog.
Jag Àr sommarhagens svÀngande trÀgrind,
och jag Àr bordet pÄ en gammal söderkrog.

Jag Àr DjurgÄrden och BrynÀs pÄ Hovet,
och jag Àr Thore Skogman i Malmö Folkets Park.


Jag Àr en badande unge pÄ sommarlovet,
och jag Àr SmÄlands skogbevuxna mark.

Jag Àr eftermiddans Aftonblad och Expressen,
och kvÀllens Aktuellt i TV1.
Jag Àr den vÀldiga PUB- och NK-stressen,
och jag Àr mera VÀrmland Àn en vÀrmlÀnning nÄgonsin har sett.

Jag Àr midsommarstÄngen pÄ den gröna Àngen,
och jag Àr adventsstjÀrnans blekröda ljus.
Jag Àr Lucian med kronan och kaffe pÄ sÀngen,
och jag Ă€r lördagskvĂ€llsdansen i ÅmĂ„ls Folkets Hus.

Jag Àr midnattssolens mÀktiga sken,
och jag Àr ett paket ifrÄn Ellos i BorÄs.
Jag Àr violen frÄn bokhandeln i Flen,
och jag Àr stÀmpeluret hos Asea i VÀsterÄs.

Jag Àr Povel Ramel och jag Àr Evert Taube,
och jag Àr Pettersson Berger i treans kanal.
Jag Àr kostym frÄn KappAhl i en garderob,
och jag Àr Carl XVl Gustaf i Vita Havets sal.

Jag Àlskar mitt land och mÀnniskorna som bor hÀr,
Àven om jag naturligtvis ifrÄgasÀtter ett och annat av sÄdant som hÀnder omkring mig.

Men kÀrleken och kÀnslan för det land dÀr jag Àr född och dÀr jag lever,
den kan ingen ta ifrÄn mig.

För dom milsvida skogarna och alla Àlvarna och sjöarna och mÀnniskorna, dom Àr en del av mig sjÀlv,
och mÀnniskorna som bor hÀr, dom tror jag pÄ i en vÀrld som ibland inte riktigt vet vad den vill.

Men jag Àr glad över att jag fÄr leva och att jag fÄr bo i Sverige.
Grattis Sverige!
(Alf Robertson Mitt land 1981)

GRATTIS SVERIGE !!!!


Kommentarer

  1. Vilken hÀftig cykel!!! Underbar - slit den med hÀlsan! Och vÀldigt vacker text! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg