Maj......





.........lider mot sitt slut...
Bara 2 dagar kvar, sen är det Juni...
Å vilket väder det har varit sista dagarna, rena högsommarhettan 😊
Jag var ju ledig i tors då vi hade stängt så jag hade en heldag ute nästan.
Åt frukost på köksaltanen till doften av syrener, den är lätt bedövande kvällstid men sååå underbar doft !!
Men tur det är ute å inte inne, då hade jag blivit dösjuk av doften tyvärr.
Likaså liljekonvaljer å hyacinter, det går inte för mig.
Drog ut på 7 km runda på eftermiddagen, tvättade bilen å lite annat.

När jag kom hem från jobbet i fre hade sambon grillat å gjort polsk potatissallad, så gott det var efter en lång dag på jobbet.
Å ÄNTLIGEN ett glas rött till det !!
Jobbade i lör så jag var hemma strax efter halv 4, hoppade ur kläderna å slängde mig i solstolen 1,5 tim.
Sambon hade tidigare slipat altangolvet å i lördags så oljade han det så jag fick sitta nere på gräsmattan men så ljuvligt skönt efter jobbet.
Vi åt lite lätt, duschade å gav oss iväg till Alvesta för att gå på Alvestayran.

Men för att vara en "stadsyra" så var synnerligen avslaget...... 
Visst satt det en del folk i öltältet men det var det enda.
Vi skulle ju på dansen å den låg ju på en "bakgata" (även om det råkade vara Storgatan) till övr festen så det drog inte så mycket folk.
Då vi var ute i god tid så strosade vi på gatan när vi hörde rop från en balkong.
Då bodde en av våra dansvänner där så vi vart inropade på lite förfest, så trevligt så 😊

Det var Dolbyz som spelade, ett band från Sölvesborg.
1a gången jag hörde dom var hemma i Borgholm på "Sommarkväll på torget " 2013.
Wizex hade ställt in med kort varsel å dom fick tag på det bandet å sen Lasse Sigfridsson.
Å jag tänkte att hur ska det låta???
Han var är ju fd medlem i LS men det var jättebra likaså i lördags.
Visst kan kanske sången av de manliga lämna lite att önska men Malin sjunger jättebra.
Finns många bra band utanför dom stora dansbanorna som är väl värda att åka på.
Å basisten dansar ju i klubben så bandet är lite utspridd så det väl kul för honom att såpass många av oss var där.
Men heeelt fantastiskt att kunna gå i en virkad tunika med ett litet linne under bara en hel kväll å halva natten.......

Igår så vaknade vi till fantastiskt väder så jag gick ut till solstolen.
Men molnen drog in efter ett par timmar men det var ftf riktigt varmt.
Men jag körde 2 maskiner tvätt, svabbade av bägge toaletterna å bytte handdukar.
Bäddade rent i sängen å la i sommartäcke åt sambon.
Själv behåller jag nog ett tjockare så länge... 😉
Fick Morsdagshälsningar å jag lagade baconlindad kycklingfilé med klyftpotatis, sparris å mangorajasås.
Å för att det var Mors dag så unnade jag mig vit chokladglass å jordgubbar till dessert.

Har ju haft såååå ont i ryggen sista 2 veckorna.
Men förstår ju att det är muskulärt så "farligt" är det inte.
Men i lör morse vaknade jag halv 4 å hade så grym smärta så jag kunde inte vända mig i sängen.
Så jag bokade in mig på Kiropraktorkliniken jag har gått hos innan, det fanns en tid idag så jag hade tur.
Men innan dess så drog jag ut en runda på 5 km, åt lite frukost, en snabbdusch å sen iväg.
Jodå, en kraftig överbelastad ländrygg....... 😔
Musklerna låg som 2 rep på var sida om ländryggen.
Minsta lilla han tryckte gjorde såååååå ont, han kunde se svullnaden med blotta ögat sa han.

Men han började bearbeta det, fick det att mjukna å kunde lossa spänningarna.
Å det är ju pga att jag börjar träna det blivit så...
Jag har gjort helt rätt men det har blivit för mycket.
Jobbet frestar på ryggen hårt å sen börja med pw-lätt löpning.
Å jag har inget annat val än asfalt utöver rundan i skogen som går lite på grusväg-skogsväg.
Yogan är bra, är ju sååå mycket bättre efter sista besöket hos dom i mars å sen jag började med det vad det gäller bröstryggen.
 
Så han har gett mig springförbud i minst 2 veckor, helst 3.
Ska jag sen ge mig på att "springa" så får det bli var 5e dag så det hinner återhämta sig å börja stärka ryggen på gymmet.
Powerwalk går bra, likaså cykling men inte springa (även om det förm räknas mer som lätt joggning).
Det har varit fruktansvärt tungt att försöka komma tillbaka denna gången.
När jag var arbetslös så kunde jag träna 2 tim, 4-5 ggr/vecka, jag hade inget annat att lägga energi å tid på å kunde återhämta mig mellan gångerna men nu går det inte.

Fick stretchövningar för höft å ben att göra.
Det är när man stelnar i höftmuskulaturen som man tappar svikt i ländryggen å då blir det så.
Borde ju lagt 30 min på stretch varje efter jobbet men det blir ju inte så tyvärr.
Man har så mycket annat som är viktigare tycker man.....
Ska ta en kur med antiinflammatoriska tabl denna veckan så ska väl ryggen bli bra.
Det finns ju effektiva såna receptfritt numer.
Men det är ju själva FAAN att kiropraktik inte ingår i högkostnadsskyddet.
Det skulle lätta på trycket för övr vården.

Men nu får jag fixa lite kvällsmat.
Jag slocknade på sängen när jag kom hem från stan, blir ju så trött när spänningarna släpper.
Får bli pasta å köttfärssås idag, länge sen vi hade det.

HA EN BRA KVÄLL !!!


 




Kommentarer

Populära inlägg